7 October 2021

Het Fitzgerald Initiative

Fitzgerald organiseert op 7 oktober voor de eerste keer het Fitzgerald Initiative. Met het initiatief, dat georganiseerd wordt bij Moxy in de Houthavens van Amsterdam, hebben we als doel om ngo’s en startups te verbinden met corporates en ze te helpen met het verbeteren van hun PR- en communicatiestrategie.

Fitzgerald richt zich op merken die de veranderende maatschappij omarmen en het leven van consumenten positief willen beïnvloeden. Maar als je je als bureau richt op merken die een positieve impact willen maken op de maatschappij, is het natuurlijk belangrijk om zelf ook de daad bij het woord te voegen: practice what you preach.

Veel ngo’s en maatschappelijke start-ups hebben behoefte aan de expertise van een communicatiebureau, maar het ontbreekt ze vaak aan budget om zo’n partij in de arm te nemen. Met het Fitzgerald Initiative ondersteunen we jaarlijks dit soort organisaties door hen een inspiratie-evenement aan te bieden waar door workshops en seminars kennis wordt gedeeld voor het opzetten van een sterke PR- en communicatiestrategie.

Our goal

Met het Fitzgerald Initiative willen we deze ngo’s helpen om hun communicatie en PR naar een hoger niveau te tillen. We zien dit ook niet als een one-off; ons doel is dat uit deze dag langdurige relaties ontstaan die NGO’s en corporate merken dichterbij elkaar brengen. Willen we slagkracht hebben, moeten we hierin samen optrekken: bureau, corporates, non profits. We moeten de krachten bundelen en elkaar sterker maken. Stronger together!

Looking back

Inmiddels heeft de eerste editie van het Fitzgerald Initiative plaatsgevonden en was het met recht een succes te noemen. Het was een dag vol interessante sprekers, mooie verhalen en goede tips voor het opzetten van een PR- en communicatiestrategie. Ook de aanwezige NGO’s waren positief:

‘It was so inspiring and insightful. Definitely brought a lot of new energy and ideas for our communications at Movement On The Ground.’

‘Super goede presentaties. Ben weer geïnspireerd geraakt om met een andere blik naar mijn werk te kijken.’ – HospitaalBroeders

‘A big thank you to Fitzgerald for having us at the first edition of the Fitzgerald Initiative yesterday! An informative, thought-provoking and inspiring day, with a fantastic range of speakers. We’re already looking forward to next year!’ – Project Fearless

Dank aan alle sprekers, aanwezigen, en natuurlijk het Moxy voor het hosten van het event. Voor nu gaan we aan de slag met het uitbouwen van de community die we op deze dag bij elkaar hebben gekregen en gaan we verder met onze missie: het dichter bij elkaar brengen van NGO’s en corporates. We hebben nu al zin in volgend jaar en zijn heel benieuwd wat de tweede editie gaat brengen. Houd de socials en de website goed in de gaten om dit event volgend jaar niet te missen!

Netwerk van Fitzgerald

Speakers

Dit jaar gaan sprekers uit het netwerk van Fitzgerald in op thema’s als PR en communicatie in het algemeen, corporate communicatie, reputatiemanagement, interne communicatie en hoe zij hun eigen campagnes tot leven hebben gebracht. De sprekers van de eerste editie van het Fitzgerald Initiative zijn:

  • Eduard Nazarski

    Als de voormalige directeur van Amnesty International en Vluchtelingenwerk, heeft Eduard zich in zijn carrière gefocust op thema’s rondom mensenrechten en burgerschap, maar ook op strategie en advocatuur. Aan de hand van waardevolle praktijkvoorbeelden uit zijn vakgebied zal Eduard de toegevoegde waarde van een sterke communicatiestrategie voor een merk met impact benadrukken. Ook zal hij ingaan op successen en leermomenten uit zijn carrière.

  • Anya Pieroen

    Met ervaring in zowel marketing als corporate communicatie, is Anya een allround corporate communicatieprofessional bij Nestlé. Ze combineert strategische en operationele ervaring om merkreputatie op te bouwen, te managen en te behouden. Anya zal onderwerpen aanstippen zoals crisismanagement, hoe je de juiste mediamomenten kiest en hoe je een complexe boodschap op een simpele manier in de media brengt.

  • Frank du Mosch

    Frank is een voormalig NOS-journalist en de founder van The Broadcaster, dat mediatrainingen, contentcreatie en strategisch advies aanbiedt. Dankzij meer dan 25 jaar ervaring in de journalistiek kent Frank alle ins en outs van de mediasector en begrijpt hij de recente ontwikkelingen en obstakels. Hij deelt zijn kennis over media en consumenten-doelgroepen met andere organisaties om bij te dragen aan een transparantere sector.

  • Dr. Roos Beerkens

    Als voormalig professor Communicatie aan de Universiteit Utrecht, is Dr. Roos Beerkens een expert op het gebied van onderwerpen rondom interculturele communicatie. Tegenwoordig is ze werkzaam als senior consultant en onderzoeker op het gebied van diversiteit en inclusiviteit voor Customer Revolution. Op 7 oktober zal Roos aandacht besteden aan de theoretische achtergrond die van belang is om een heldere communicatiestrategie voor jouw organisatie op te kunnen zetten.

  • Wouter Glaser

    Wouter is niet alleen een echte ondernemer met meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van marketing, PR, social media en communicatie, maar ook de founder van Glasnost en co-founder van Fitzgerald. Met zijn achtergrond en huidige rol als Chief Growth Officer bij Ace in gedachten, zal hij zich richten op hoe een merk een boodschap met impact en aandacht hiervoor kan genereren, door onder andere de juiste tone of voice te gebruiken.

  • Frits Huffnagel

    Met een specialisatie in citymarketing, lobbying en communicatie, is Frits Huffnagel een onafhankelijke presentator, spreker en coach. Hij is co-founder van Castro Communicatie, dat bedrijven, organisaties en overheden helpt bij hun communicatie en positionering. Wat moet je communiceren, waar en wanneer? Frits zal technieken en tools voor strategische communicatie, lobbying en communicatie met stakeholders delen.

Our guests

De ngo’s die aanwezig zijn op het eerste Fitzgerald Initiative bij Moxy, zijn onder andere:

  • De Voedselbank

  • Free Press Unlimited

  • Movement on the Ground

  • Liberation Route Europe

  • HospitaalBroeders

  • Klimaat Helpdesk

  • Stichting De Ster

  • Project Fearless

  • Wings of Support

  • COC

  • Wilde Ganzen

  • Free A Girl

  • Stichting Jarige Job

  • Music Moves

  • Because We Carry

  • Wakuli

  • Action Aid