Blog

Dromers en Doeners: Reflectie op onze ondernemersreis

Op 17 november was het de Dag van de Ondernemer. Bij Fitzgerald hebben we die dag stil gestaan bij de gedurfde ondernemers uit alle lagen van de bevolking die ons land draaiende houden. Wist je dat ondernemers en hun kleine en middelgrote ondernemingen samen 99% van alle bedrijven in de EU opmaken? Daarmee zijn ze verantwoordelijk voor de banen van zo’n 100 miljoen mensen; dat is volgens de Europese Commissie 75% van alle beschikbare banen. Voldoende reden voor een feestje, als je het ons vraagt!

Maar ook tijd om te reflecteren op onze eigen eerste stappen als onderneming. Slechts drie jaar geleden begonnen we met een klein team en een groots doel. Vanaf dag één was ons doel om een nieuwe generatie purpose gedreven merken te vertegenwoordigen. We werden hierin geïnspireerd door John F. Kennedy, wiens tweede naam, Fitzgerald, we zelfs hebben geleend. Vanuit zijn voorbeeld willen we de samenleving aanmoedigen om groots te denken en nieuwe grenzen te verkennen. Hij belichaamde de ondernemersgeest, iemand die niet alleen de problemen van zijn land wilde oplossen, maar vooral ook nieuwe kansen zag. Sinds die tijd zijn we samen met ons gedreven team en onze klanten sterk gegroeid, en tot onze trots altijd trouw gebleven aan onze oprichtingsgeest. Van de lancering van ons eerste Fitz Initiative-evenement tot de late avondsessies om een pitch te winnen. Bij Fitzgerald staan we nooit stil.

Eén van de leukste dingen aan ons werk, is dat we continu kennis opdoen via de samenwerking met onze klanten. Uit recent onderzoek van klant YoungOnes blijkt bijvoorbeeld dat ook buiten onze eigen muren de ondernemersgeest springlevend is, vooral onder een jonge generatie oprichters (18-25 jr.). We zien steeds meer kleine bedrijven met jonge oprichters die hopen zelf verandering teweeg te brengen, in plaats van de gebaande paden van gevestigde bedrijven te volgen. En deze groep is financieel bewuster dan je  misschien zou denken. De bevindingen uit het onderzoek tonen aan dat ze hun geldzaken beter op orde hebben dan hun leeftijdsgenoten in vast dienstverband. Zo zijn ze beter bekend met uitkeringen en belastingen (61%) dan jongeren met een vaste baan (49%). Bovendien hebben ze meer vertrouwen in toekomstige geldzaken (71%) dan hun leeftijdsgenoten met een baan (52%). Maar niet alles gaat om geld, hun motto luid ‘’Hustling with heart’, want uit verder onderzoek van YoungCapital blijkt dat de overgrote meerderheid van de jongeren (68%) het belangrijk vindt dat hun werkomgeving een uitgebreid beleid heeft op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur. De data spreekt boekdelen, deze jongeren zijn de toekomst, en met een beetje geluk ziet die er door en voor hen rooskleurig uit. 

 

Terwijl we terugkijken op het verleden en vooruitkijken naar wat komen gaat, omarmen we opnieuw onze pioniers-roots, en de ondernemersgeest die in ons leeft. We proosten op de dromers en doeners die ons dagelijks inspireren, en bedanken onze partners voor hun betrokkenheid bij onze reis naar een betere toekomst. Net zoals tijdens die eerste stappen drie jaar geleden, weten we nog steeds dat, wanneer we elkaar vinden in een gezamenlijke missie, de mogelijkheden grenzeloos zijn.