Project
Free Press Unlimited
Wereldwijd staan de democratie en de rechtsstaat onder druk. Ook in Nederland, waar we in 2021 flink daalden op de wereldranglijst van persvrijheid. Free Press Unlimited stelt journalisten in staat hun werk goed te doen. Samen met hen ontwikkelden we een campagne om aandacht te vragen voor het belang van onderzoeksjournalistiek.
We creëerden een campagne bestaande uit twee vluchten:

Vlucht 1 richtte zich op een laag content bestaande uit een serie banners, advertenties, take overs, pre-rolls en posts.
Voor Vlucht 2 lag de focus op een activatie. Want: hoe kunnen we op een creatieve, PR-gerichte manier nog meer aandacht genereren voor dit onderwerp?

We kozen voor een samenwerking met graffitikunstenaar Laser 3.14. Een match made in heaven: als activistische woordkunstenaar staat hij bekend om zijn korte maatschappijkritische straatgedichten die overal in Amsterdam te vinden zijn. Hij vertaalde het concept door kritisch te kijken naar de onderwerpen die door onderzoeksjournalistiek aan het licht zijn gekomen en daar een iconisch street art stuk van te maken.
Resultaten
- 14 publicaties (4 in topnieuwsmedia)
- 2.500+ kwalitatieve websitebezoekers
- Meer dan 20 miljoen contactmomenten met de doelgroep