Project

National Geographic: Summit Overcoming Extremes

Conceptontwikkeling, event & PR

National Geographic organiseert al een aantal jaar een summit in Portugal, een succesvol event dat het belang benadrukt van de beslissingen die we vandaag nemen om morgen te bepalen. In 2024 wilde National Geographic de eerste summit in Nederland organiseren. Fitzgerald werd gevraagd mee te denken over het thema, de inhoud en de productie van het evenement.

Het werd een reis langs uitersten in het Bimhuis aan het IJ in Amsterdam. Onder leiding van moderator Angelique Houtveen, bekend als spreker en radiopresentatrice, werden de 200 aanwezigen meegenomen op een reis langs extremen en contrasterende realiteiten waar we als mensheid vandaag de dag mee te maken hebben. Sprekers van over de hele wereld deelden hun persoonlijke verhalen binnen de subthema’s Defying Gravity, Defying Elements en Defying Divides.

In gesprek met Amy Steur (Sr. Account Executive) over het project. Eerste gedachte toen de briefing binnenkwam?

“Dat we helemaal los konden! De briefing was om een vertaalslag te maken van de succesvolle summit die al een aantal jaren in Portugal gehouden werd. Alles stond nog open,  van thema tot sprekers en locatie.  Tuurlijk waren er voorwaarden: het thema moest aansluiten bij de televisieprogrammering, de explorer society (een poel van wetenschappers) moest een rol hebben en het event moest relevant zijn voor jong en oud. Verder kregen we carte blanche.” 

Hoe zijn jullie bij het thema ‘Overcoming Extremes’ gekomen?

“We leven in een tijd van buitengewone extremen. De aarde beleefde net haar heetste zomer ooit. De rijkste 1% van de wereld stoot dubbel zoveel koolstof uit als de armste 50%, en meer dan 800 miljoen mensen worden geconfronteerd met voedselonzekerheid. We wilden een groep mensen met verschillende achtergronden bij elkaar zetten om hierover te praten en te brainstormen. Met als doel: onderzoeken hoe we het menselijk potentieel kunnen inzetten om grote maatschappelijke uitdagingen te overwinnen.”

Wat waren de elements for success?

“Er was een zeer divers gezelschap aan sprekers, zowel qua thema presentatiestijl. Zo betraden onder andere Deborah Armstrong (GM Disney Media Networks EMEA), Leland Melvin (Voormalig NASA astronaut & NFL speler) en klimatoloog Tom Matthews het podium. Elk van hen gaf een geheel eigen invulling aan een van de drie thema’s: Defying Gravity, Defying Elements en Defying Divides. De sprekers trokken een gevarieerd publiek aan. Er waren ruim 200 mensen, waaronder journalisten, wetenschappers, astronauten, biologen, influencers en studenten.” 

Jullie hadden ook studenten uitgenodigd?

“We hebben studenten van relevante opleidingen uitgenodigd. Zij zijn de nieuwe generatie, die werkt aan toekomstbestendige oplossingen voor de problemen van vandaag, en een belangrijke doelgroep voor National Geographic.” 

Resultaat in cijfers

  • 200 aanwezigen, een show up rate van 95%  
  • Zo’n 50 publicaties, van social posts tot online artikelen op Telegraaf.nl, &C en NRC.
  • 100% van de ondervraagden zou bij een volgende editie weer aanwezig zijn (ook als het dan betaald zou zijn)
  • We zijn met National Geographic in gesprek om de editie voor 2025 te gaan plannen!