Project
National Geographic
Terwijl ze zich tegelijkertijd standvastig aanpassen in een snel veranderende wereld, neemt National Geographic je mee op verkenning. Wetenschap, onderwijs en het vieren van bijzondere verhalen staan hierbij centraal. Wat ons betreft een perfecte match met waar we bij Fitzgerald in geloven: de kracht van storytelling zit hem in culturele relevantie.
National Geographic startte 2023 met een gloednieuw seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied. Aan Fitzgerald de vraag om het nieuwe seizoen te introduceren middels een activatie en PR.

Wat hebben we gedaan?
Lisa van Eck, Senior Consultant: “In het tweede seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied geeft National Geographic de kijker een exclusieve kijk achter de schermen van Kustwacht Caribisch Gebied en de Nederlandse Koninklijke Marine, die ook in het Caribisch Gebied actief is. Daarom namen we influencers en journalisten mee naar de Koninklijke Marine in Den Helder, een plek waar je normaal niet mag komen. Tijdens het evenement ervaarden twintig journalisten en influencers hoe het is om aan boord van een patrouilleschip te leven en reconstrueerden we een rete spannende achtervolging op de hele snelle FRISC-motorboten.
Milena Casu, Account Assistant: “We hadden de media en influencers niet precies verteld wat we gingen doen, alleen dat we ze meenamen naar de Koninklijke Marine en dat ze de eerste aflevering van het nieuwe seizoen gingen bekijken. Na het kijken van de aflevering vol met drugsvangsten, reddingsoperaties en smokkelactiviteiten zat de spanning er goed in.”
Waar ben je het meest trots op?
Milena Casu: “De exclusiviteit en spanning van het event maakte dat er veel animo voor was. We zijn op pad gegaan met een hele enthousiaste groep influencers zoals Tom Cornelisse, Lies Zhara en Denise Kielholtz, en journalisten van onder andere Algemeen Dagblad, Telegraaf, JFK en Manners. Door de fotogenieke locatie van de Koninklijke Marine is er veel mooie content gemaakt door de influencers.
Lotte Klomp, PR Manager bij Walt Disney Benelux: “We zochten een groep influencers met een interesse voor National Geographic en die ook van spanning en (extreme) sports houden. Fitzgerald slaagde erin om niet alleen de juiste influencers te vinden binnen dit genre, maar creëerde ook een groep die er met elkaar een hele leuke, relevante dag van wist te maken!”
Lisa van Eck “Naast het event hebben we een persbericht uitgestuurd en interviews gepitcht. We hebben de nadruk gelegd op de vrouwen uit de serie, wat voor mooie publicaties op o.a. Bedrock en Grazia heeft gezorgd. Hierdoor hebben we het verhaal van National Geographic kunnen overbrengen bij een brede doelgroep.
Belangrijkste les van deze campagne?
Milena Casu: “Het wordt steeds lastiger om influencers en media onbetaald naar een event te krijgen, door een once in a lifetime experience toe te voegen kun je veel voor elkaar krijgen.
Lisa van Eck: “En tijd investeren in een goede lijst met influencers en media werkt ook. We hebben veel onderzoek gedaan naar de interesses van journalisten en influencers, hierdoor hadden we een hele enthousiaste en geïnteresseerde groep mensen mee.
Resultaten in cijfers
- 6 interviews
- 36 artikelen (online en print)
- 40 social posts
- Bereik: 23.026.949 T
- PR-waarde: € 331.200
