Project

SIRE: Vind je lichtpuntje en durf te hopen

Pr-campagne: strategie, onderzoek & PR

Ieder jaar brengt SIRE (Stichting Ideële Reclame) een maatschappelijk onderwerp onder de aandacht van het Nederlandse publiek, opinieleiders en besluitvormers. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt en #doeslief zijn bekende voorbeelden van de tientallen oneliners uit de SIRE-campagnes. Met haar campagnes wil SIRE de maatschappij een beetje mooier maken. Dat staat bij Fitzgerald ook bovenaan de agenda, begrijpelijk dus dat we stonden te springen om de PR-campagne voor 2024 te doen.

Het thema van 2024 was ‘Hoop’. Wat was jullie eerste gedachte bij het horen van het thema?

“Het moest echt even landen. Hoop is belangrijk, maar ook heel abstract,.” aldus Lisa van Eck, Sr. Consultant bij Fitzgerald. En iedereen kent wel de uitdrukking ‘hoop is uitgestelde teleurstelling’. Samen met SIRE zijn we volledig in het onderwerp gedoken. Hoe meer we erover lazen en discussieerden, hoe meer het ging leven.”

 

Lastig thema dus, hoe zijn jullie te werk gegaan?

“SIRE had al veel onderzoek naar het thema gedaan, samen met hen hebben we gesprekken gevoerd met onderzoekers, economen en experts. Zo kregen we een beter beeld van hoe het onderzoek en persbericht eruit moest komen te zien en welke woordvoerders een rol moesten krijgen. We vonden het belangrijk om woordvoerders uit diverse vakgebieden en met uiteenlopende achtergronden in te zetten om de verschillende aspecten van hoop toe te lichten. Op deze manier konden we elke mediadoelgroep een interessante woordvoerder voor hun lezers bieden.”

SIRE maakt campagnes voor heel Nederland, hoe bereik je zo’n grote doelgroep?

“Het verfijnen van de boodschap had tijd nodig, deze moest krachtig en toegankelijk zijn voor een breed publiek. Het onderzoek, uitgevoerd door Ruigrok, vormde hiervoor de basis. Daarnaast werd de podcast ‘lichtpuntjes’ gemaakt, waarin bekende gasten zoals Prinses Laurentien, Louis van Gaal en Frank Lammers in gesprek gingen met journaliste Diana Matroos. De onderzoeksdata, diversiteit aan woordvoerders en podcasts van bekende Nederlanders droegen bij aan het bereiken van een grote doelgroep via de media. Zo hoorde je onderzoeker Emma Pleeging bij NOS radio 1, werd data uit het onderzoek besproken bij Editie NL, RTL Nieuws en in Trouw, en werd de podcast getipt door (online) magazines als Libelle, LINDA., Harper’s Bazaar en FHM.”

Uiteraard kwamen er ook kritische noten voorbij. Hoe ga je hiermee om?

“Er verschenen ook columns en opiniestukken die sceptisch waren over de campagne, zoals de column ‘Niemand zit te wachten op goed nieuws’. En dat is prima; kritiek is onvermijdelijk, zeker bij een campagne voor zo’n brede doelgroep en met zo’n lastig te vatten onderwerp. Belangrijk is om zo transparant mogelijk te zijn en de cijfers en experts voor je te laten spreken. Daarbij is het ook het doel van SIRE om een gesprek te openen, daar zijn verschillende standpunten voor nodig …”

Resultaat in cijfers

  • 101 publicaties
    • 29 print
    • 43 online media
    • 29 RTV
  • 15.346.468 bereik
  • €626.860 pr-waarde

Bekijk de campagne hier.