Project
SNS Geldweetjes
Nu digitale betalingen steeds gebruikelijker worden en het gebruik van contant geld afneemt, vinden kinderen het moeilijk om de waarde van geld te begrijpen. Omdat kennis over geld erg belangrijk is voor financiële zelfredzaamheid, ontwikkelde SNS een manier om kinderen deze kennis spelenderwijs bij te brengen: Monnie, een spaarvarken in de vorm van een nijlpaard dat financiële zaken begrijpelijk maakt. Fitzgerald werd gevraagd een campagne te creëren om jonge kinderen en hun verzorgers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met Monnie.

We ontwikkelden 2 routes
Route 1: financiële educatie op de agenda van relevante nationale media zetten door middel van een enquête onder ouders waarin we hen vroegen hoe zij met hun kinderen over geld communiceren.
Route 2: om kinderen aan te spreken, moet je het online doen. Daarom stelden we de YouTube- en Instagram-serie “Monnie Facts!” voor, waarvan Lavezzi Rutjes wekelijks – namens zijn leeftijdsgenoten – op zoek ging naar antwoorden op geldvragen.

Met groot succes! Niet alleen bereikten we een groot publiek (zowel kinderen als onderwijzers), maar het materiaal wordt ook gebruikt als lesmateriaal. Een groter compliment hadden we niet kunnen krijgen.

Resultaten
- Meer dan 300.000 video views
- BNR interview met SNS topvrouw Marieke Commandeur
- Publicaties in financiële media als banken.nl en marcom media als Fonk
- De video’s worden gebruikt als lesmateriaal op basisscholen