Project

de Winkel van de Toekomst

Een duurzaam bedrijf is een toekomstbestendig bedrijf, weet de Bijenkorf. Het oudste warenhuis van Nederland doet er alles aan om klanten te inspireren duurzamere keuzes te maken. Onder de noemer ‘De Toekomst is Groen’ zet de Bijenkorf vol in op duurzaamheid.

Maar hoe ziet de winkel van de toekomst er nou echt uit? Niemand kan die vraag beter beantwoorden dan de jongere, en dus toekomstige, generatie. Fitzgerald ontwikkelde samen met de Bijenkorf een ontwerpwedstrijd voor jong talent – met oog voor mens, dier en milieu.

Doelstellingen

In een tijd waarin veel bedrijven met duurzaamheid bezig zijn, is het delen van duurzame doelstellingen alleen niet voldoende: je moet consumenten actief betrekken.
Deze campagne moest resulteren in eerlijke en kwetsbare gesprekken tussen de Bijenkorf en de consument en zo de positionering van de Bijenkorf als meest creatieve, inspirerende en duurzame warenhuis te versterken.

Strategie

Fitzgerald stelde voor een landelijke ontwerpwedstrijd te organiseren voor kinderen van 6 tot 16 jaar. Want jonge mensen hun creativiteit stopt niet bij wat er lijkt te kunnen. Via eigen kanalen riep de Bijenkorf kinderen op hun fantasie de vrije loop te laten en met een creatieve inzending antwoord te geven op de vraag:

Hoe ziet een winkel als de Bijenkorf er in de toekomst uit?

Tussen oktober en december 2021 werden de inzendingen vol verwondering ontvangen door een deskundige jury van mensen die alles van retail, design en duurzaamheid weten. Rond de wedstrijd werden verschillende persmomenten gecreëerd. Met persberichten ter aankondiging van de wedstrijd en later over de regionale finalisten en winnaars, en met pitches voor interviews met juryleden Justin Pariag (Head of Sustainable Business) en Inge Schmitt (Hoofd Creatieve Strategie) van de Bijenkorf.

Resultaten

Er was veel interesse in het winnend ontwerp van groep 7a van de Mariaschool in Pijnacker. Hun idee om beschadigde artikelen met korting verkopen, heeft al een plekje in de Bijenkorf etalage in Den Haag gekregen. In de loop van het jaar zullen nog een paar van de ideeën gerealiseerd worden in de winkel.

Ook wordt de klas een jaar lang ‘Kinderdirecteur van de Bijenkorf’. Leerlingen mogen directievergaderingen bijwonen, meepraten over duurzaamheid en het duurzame distributiecentrum van de Bijenkorf bezoeken … En ze krijgen een plaats in de jury van volgend jaar – na zo’n succesvolle eerste editie wordt ‘De winkel van de toekomst’ een jaarlijkse wedstrijd.

In totaal werd er met earned media een bereik van ruim 13.7 miljoen gegenereerd. Nieuwsmedia als, Algemeen DagbladRTV MaastrichtDe LimburgerEindhovens Dagblad en Telegraaf Utrecht, besteden aandacht aan de Winkel van de Toekomst.