Ik kook van harte voor jou

De lockdown was net ingevoerd toen MAGGI en Resto VanHarte, partners tegen eenzaamheid, om de (digitale) tafel gingen zitten. Zo ontstond (met een beetje van MAGGI) ‘Ik kook van harte voor jou’: een initiatief om mensen met elkaar te verbinden en juist in deze tijd bij te dragen aan de strijd tegen eenzaamheid. En wat kan een beetje helpen in een moeilijke tijd? Een lekkere maaltijd en een praatje. Fitzgerald schreef een strategie om dit zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen.

Resto VanHarte

Bij MAGGI staat verbinden door koken voorop, en toen de coronacrisis uitbrak voelde het merk dat het iets kon betekenen. Vanwege de intelligente lockdown mochten veel mensen geen familie ontvangen en konden dus niet gezellig samen eten. MAGGI ging in gesprek met Resto VanHarte, een organisatie die mensen samenbrengt in buurthuizen door het hele land. Zo ontstond het initiatief ‘Ik kook van harte voor jou’, waar mensen die graag wat voor een ander doen in hun buurt werden gevraagd een portie extra te koken. Meedoen was makkelijk, door het ‘Ik kook van harte’-kaartje van de website en socialmediakanalen van MAGGI online te delen met #ikkookvanharte, voor het raam te plaatsen of door de brievenbus bij een buurtgenoot te gooien. Daarnaast was het mogelijk om gasten van Resto VanHarte van een gerecht te voorzien via www.ikkookvanhartevoorjou.nl.  Zo kon er contact worden gezocht voor een maaltijd én wat aanspraak.

Doelstellingen

 

  • Media-aandacht voor de samenwerking tussen MAGGI en Resto VanHarte en het initiatief ‘Ik kook van harte voor jou’. 
  • MAGGI positioneren als een merk dat staat voor verbinding en zich inzet tegen eenzaamheid door mensen middels koken en eten samen te brengen. 

Strategie

Om het initiatief onder de aandacht te brengen adviseerde Fitzgerald MAGGI om de persoonlijke verhalen die door het initiatief waren ontstaan te verspreiden via landelijke en lokale nieuwsmedia. Deze echte verhalen zouden voor anderen de inspiratie vormen om ook mee te doen. Omdat een goed voorbeeld doet volgen, bestond de aanpak ook uit postpakketten versturen naar food micro-influencers, met uitleg over het initiatief en natuurlijk de ‘Ik kook van harte’-kaartjes.

Resultaten

Het initiatief ‘Ik kook van harte voor jou’ bleef niet onopgemerkt en het nieuws behaalde onder meer het Algemeen Dagblad, Het Parool en Vriendin. De regionale aanpak resulteerde in zichtbaarheid in regionale kranten en websites, zoals Leidsch Dagblad en Brabants Dagblad. Verschillende influencers, zoals De Hippe Vegetariër, Culinessa en Anne Travel Foodie deelden foto’s van het initiatief en spoorden daarmee hun volgers aan zelf aan de slag te gaan. In totaal werd een mediawaarde van 107.109 euro gerealiseerd en een cumulatief bereik van ruim 4,5 miljoen.

Credits

  • Consultant: Tinka Snoeijs

  • Senior Consultant: Xanne Liebregts

  • Account Director: Stijn Zwinkels