Lynk & Co:
een auto in lidmaatschapsvorm

‘De Netflix voor mobiliteit’, zo zou je het concept van automerk Lynk & Co kunnen noemen. Een lidmaatschap voor een auto. En wat voor een: een gloednieuwe middenklasse SUV die van alle gemakken is voorzien. Een lidmaatschap voor een maand, om maandelijks op te zeggen of jaren te houden; zelfs het onderhoud zit inbegrepen bij de maandelijkse lidmaatschapskosten van 500 euro.

Voor iedereen met een deelauto-lidmaatschap – en alle fans – is er een heuse Lynk & Co Club in hartje Amsterdam. Een ontmoetingsplek waar gelijkgestemden elkaar treffen en waar je straks ook terechtkunt voor onder meer exposities, lezingen en andere events.

Fitzgerald ontwikkelde een PR-campagne om de introductie van het mobiliteitsconcept Lynk & Co zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen en op structurele basis de PR te verzorgen.

Achtergrond

Autobezit in de stad kan voor flink wat frustraties zorgen: parkeerproblemen en verkeersopstoppingen, maar ook hoge kosten. Auto’s blijven namelijk maar liefst 96% van de tijd geparkeerd, terwijl de kosten voor bijvoorbeeld wegenbelasting en onderhoud gewoon doorlopen. Daar biedt het maandelijks opzegbare deelauto-lidmaatschap van Lynk & Co een oplossing voor. Via een digitaal platform en een app kunnen abonnees, mochten ze hiervoor willen kiezen, de auto – en daarmee de kosten – delen met vrienden, kennissen of buren. Makkelijker dan zelf een auto kopen, flexibeler dan private lease en goedkoper dan een auto huren. Voor wie een lidmaatschap net iets te flexibel is, is er ook de mogelijkheid de Lynk & Co 01 auto te kopen.

Aanpak

Onder autojournalisten was al bekend dat Lynk & Co de nieuwe Lynk & Co 01 zou uitbrengen. In China was deze moderne, betrouwbare en mooie auto al even op de markt en er werd reikhalzend uitgekeken naar de Europese introductie in april 2021.

Op die nieuwsgierigheid speelde Fitzgerald in: om verzekerd te zijn van zoveel mogelijk media-aandacht, werden journalisten van auto-, lifestyle- en nieuwsmedia nog voor de introductiedatum uitgenodigd een testrit van twee uur te maken. Ook kregen zij een (digitaal) interview met een spokesperson van Lynk & Co aangeboden. Zo werd ook het achterliggende verhaal over duurzaamheid, het club concept en de toekomst van autorijden verteld, en kon het merk op verschillende niveaus geladen worden.

Uitvoering en resultaten

De animo onder journalisten was groot: in de periode voordat de eerste auto’s van de band rolden, organiseerde Fitzgerald drie weken lang twee testritten per dag. De animo voor testritten was zo groot onder journalisten, dat Fitzgerald in juni 2021 een tweede ronde organiseert. Waar automedia in hun publicaties vooral ingingen op de specificaties van de auto en benadrukten dat het een goede auto voor een goede prijs is, focusten lifestyle- en nieuwsmedia meer op het club- en het deelaspect, en hoe vernieuwend dat is binnen de traditionele auto-industrie.

Er verschenen publicaties in onder andere Het Parool, AD, De Telegraaf/Autovisie, TopGear NL en Manners. Verschillende media, zoals Vogue en Trouw, gingen ook in gesprek met Telma Negreiros, Vice President Communications Europe. Een video-item van Bright (RTL Nieuws) staat nog op stapel.

Na deze succesvolle PR introductie focust Fitzgerald zich de komende maanden op het verder bouwen aan het merk Lynk & Co in Nederland.