SNS: een betere financiële toekomst voor jongeren

Op financieel gebied lopen jongeren tegen nogal wat problemen aan. Met een flexibel contract, een hoge studieschuld en amper spaargeld is het lastig om een hypotheek te krijgen, en praten over geld hebben ze van huis uit niet meegekregen. SNS springt voor deze groep in de bres en wil de komende jaren actief bijdragen aan het oplossen van hun financiële zorgen. Aan Fitzgerald de vraag om het startschot van deze missie te ontwikkelen: de paneltalk Future Money Talks.

Beeld: Michelle Piergoelam

Strategie

Het huidige systeem is nadelig voor jongeren ingericht én veel jongeren hebben weinig kennis van geldzaken en betrokkenheid bij dit onderwerp. Om actief bij te dragen aan oplossingen voor deze problemen, introduceert SNS dit jaar meerdere initiatieven en activaties die gericht zijn op deze doelgroep (18-34 jaar). Dat doet de bank aan de hand van drie thema’s: Wonen & Leven, Werken & Ondernemen en Geld voor Nu & Later. Om nog beter te begrijpen welke belemmeringen jongeren ervaren en hoe je ze daarbij kunt helpen, moet je natuurlijk niet over hen, maar mét hen praten. Toen SNS Fitzgerald vroeg een eerste activatie te ontwikkelen, viel de keuze daarom op een paneltalk waarbij al die thema’s aan bod kwamen. Het doel: de betrokkenheid met een jonge doelgroep rond het thema financiën versterken.

Concept

Een open, positief, oplossingsgericht gesprek met ruimte voor educatie, zonder opgeheven vingertje, dat was de insteek van Future Money Talks. Tijdens deze paneltalk kwamen stakeholders samen om te horen waar jongeren tegenaan lopen en om hun ervaringen en visie te delen. Om een zo breed mogelijke jonge doelgroep aan te spreken en maatschappelijke thema’s vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, werd een divers panel samengesteld: CNV Jongeren-voorzitter Justine Feitsma, influencer Défano Holwijn, Volt-lijsttrekker Laurens Dassen, ondernemer Ginny Ramkisoen en Marieke Commandeur, manager Maatschappelijke Impact bij SNS.
Om bereik te genereren, adviseerde Fitzgerald SNS samen te werken met twee mediapartners: Glamour en Quote. Deze magazines hebben een jonge doelgroep en besteden veel aandacht aan financiën. Via de onlinekanalen van deze titels werd het evenement in de voorafgaande weken aangejaagd, iets wat de panelleden ook via hun eigen socialmediakanalen deden. Ook Glamour-hoofdredacteur Anke de Jong en tv-presentator Tim Senders, die de talk presenteerden, promootten de talk op social media.

Uitvoering

In een talk van zo’n anderhalf uur spraken de panelleden over onderwerpen als baanonzekerheid, de woningmarkt, studieschuld en beleggen. De talk, via een livestream te volgen, was interactief: via de chat en Instagram konden kijkers live vragen stellen en op stellingen reageren. Dat de panelleden veel eigen ervaringen deelde, maakte het gesprek toegankelijk en persoonlijk – waarden waar SNS voor staat. Zo vertelde Anke de Jong dat ze ondanks haar vaste contract moeite heeft de woningmarkt op te komen en zei Défano Holwijn dat hij van jongs af aan een spaarbuffer opbouwt. Een inhoudelijke, herkenbare en inspirerende talk.

Resultaten

De social posts en onlineartikelen van Glamour en Quote, waarin jongeren werden geënthousiasmeerd de livestream te bekijken, werden erg goed gelezen: ze leverden ruim 37.000 pageviews op via social media werden zo’n 560.000 mensen bereikt. Inmiddels is de livestream (hier terug te zien) zo’n 2600 keer bekeken, en dat aantal loopt nog altijd op.

Resultaten

  • Pageviews

    37.000
  • Bereik

    560.000